Oferta edukacyjna — Szkoła podstawowa

2024-09-16 10:50:40 (ost. akt: 2024-09-16 11:16:38)

Oferta edukacyjna Muzeum Przyrody w Olsztynie – Szkoła Podstawowa

Oferta edukacyjna — Szkoła podstawowa
Zamawianie zajęć: przynajmniej 7 dni przed planowanym terminem realizacji, telefonicznie bądź osobiście, od poniedziałku do piątku.

Czas trwania zajęć: lekcja ok. 45 min, warsztat ok. 60 min.

Odpłatność za lekcję: według ceny biletu ulgowego obowiązującego w Muzeum Przyrody + 40 zł opłata za jedną godzinę lekcyjną lub 60 zł za godz. warsztatu (nie obowiązuje oferta
o biletach łączonych). W cenie biletu istnieje możliwość zwiedzania ekspozycji bez przewodnika.

Odpłatność za lekcję lub warsztat nie może być mniejsza niż 130 zł (ryczałt).
W zajęciach może uczestniczyć grupa ok. 25 os. pod opieką nauczyciela.

Muzeum Przyrody ul. Metalowa 8 Olsztyn, tel. 89 533 47 80
e-mail:muz.przyr@muzeum.olsztyn.pl


Szkoły podstawowe kl. I-III

Ciekawostki o zwierzętach Warmii i Mazur
Podczas prezentowania eksponatów (m.in. piór sów, poroża, bąka, żurawia) i slajdów przekazywane są informacje na temat wybranych, bardziej lub mniej znanych zwierząt zamieszkujących Warmię i Mazury. Przy omawianiu niektórych zwierząt uczestnicy zajęć poznają też ich głosy.

Czy stokrotka ma sto płatków?
Uczestnicy zapoznają się z ogólną budową rośliny zielnej (korzeń, łodyga, liście, kwiat) i funkcją poszczególnych organów. Omówione zostaną pospolite gatunki roślin zielnych (m.in. konwalia majowa, pokrzywa zwyczajna, koniczyna biała, mniszek lekarski) przy wykorzystaniu zasuszonych okazów zielnikowych oraz prezentacji multimedialnej.

Dlaczego ptaki latają?
Uczestnicy poznają też podstawowe wiadomości dotyczące budowy ogólnej ptaków (budowa skrzydła, pióra, kształty dziobów i nóg). Omawiane są także środowiska występowania i sposoby odżywiania się ptaków.

Jak chronimy przyrodę na Warmii i Mazurach?
Uczestnicy poznają podstawowe pojęcia z zakresu ochrony przyrody: park narodowy, rezerwat przyrody, pomnik przyrody. Dzieci dowiadują się, jak należy zachowywać się w lesie czy nad jeziorem, poznają mieszkańców rezerwatów i zagrożenia, jakim podlegają.

Jak tropić i śledzić zwierzęta? (kl. II-III)
Niełatwo zaobserwować zwierzęta w ich naturalnym środowisku. Aktywność niektórych gatunków przypada na godziny nocne, większość prowadzi skryty tryb życia. Podczas warsztatów uczestnicy nauczą się, w jaki sposób rozpoznawać ślady i tropy zwierząt oraz jak samodzielnie odnaleźć je w terenie.

Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?
Podczas lekcji omawiane są różne sposoby przygotowania się zwierząt do trudnych warunków zimowych (robienie zapasów, zmiana futerka, zasypianie, wędrówka do ciepłych krajów oraz z krajów zimniejszych do Polski).

Jakie kwiaty kwitną wiosną? (kl. II-III)
Warsztaty dają możliwość zapoznania się z wiosenną florą lasów i łąk. Zastanowimy się: Dlaczego kwitną kwiaty? Kiedy pojawiają się kwiaty na drzewach, krzewach i roślinach zielnych? Co rozwija się wcześniej liście czy kwiaty?

Jakie to drzewo?
Na podstawie zbiorów zielnikowych i prezentacji multimedialnej uczniowie uczą się rozpoznawać drzewa i krzewy (liściaste i iglaste) na podstawie ogólnych pokrojów, kory, liści, owoców i nasion.

Mieszkańcy lasu
Uczestnicy, słuchając opowiadania ilustrowanego slajdami i głosami zwierząt, poznają wybrane gatunki zwierząt zamieszkujące las. Zabawy edukacyjne przybliżają zasady życia watahy wilków i zorganizowanej społeczności mrówek oraz pomagają zapamiętać nazwy gatunkowe i wygląd innych mieszkańców lasu.

Kto kogo zjada? (kl. III)
Podczas zajęć uczestnicy poznają zależności pokarmowe występujące w przyrodzie. Zapoznają się ze zjawiskiem krążenia materii i przepływu energii w ekosystemie.

Od przylotu do odlotu, czyli wszystko o bocianach
Na zajęciach omawiane są różne zdarzenia z życia bocianów białych od momentu ich przylotu wiosną z Afryki, poprzez zajmowanie gniazd, wychowanie młodych, zdobywanie pożywienia, zagrożenia, do sejmików bocianich przed odlotem do „ciepłych krajów”.

Poznajemy las
Podczas zajęć poznajemy warstwową budową lasu oraz drzewa, krzewy i rośliny zielne budujące las. Omawiane są także zwierzęta, które żyją w lesie.

Poznajemy zwierzęta Warmii i Mazur (kl. III)
Rozwiązując przygotowane zadania, dzieci uczą się rozpoznawać wybrane gatunki zwierząt prezentowane na wystawie „Zwierzęta Warmii i Mazur” oraz zaliczać je do poszczególnych gromad.

Ptaki z naszego karmnika
Podczas zajęć uczniowie poznają zasady właściwego dokarmiania ptaków, różne rodzaje karmników oraz rozpoznają nasiona, które mogą być wykorzystane w ptasiej diecie. W czasie zabaw uczestnicy utrwalają nazwy ptaków i wygląd oraz ich zachowanie przy karmniku

Sowy – nocni łowcy
Warsztaty poświęcone są jednemu z najbardziej tajemniczych rzędów ptaków – sowom. Uczestnicy poznają różne gatunki sów, ich przystosowanie do nocnego trybu życia, dietę i sposób polowania.

Wychowanie potomstwa przez zwierzęta leśne (kl. III)
W czasie zajęć uczestnicy poznają zwierzęta leśne, miejsca wychowu młodych, liczbę potomstwa, kto się opiekuje potomstwem. Poznają niektóre określenia młodych zwierząt: szczenięta, koźlęta, cielęta, warchlaki, a także nazwy niektórych zwierząt dorosłych, jak: wadera, łania, odyniec.

Zwiastuny wiosny
Uczestnicy poznają pierwsze wiosenne rośliny, dowiadują się o godach, rewirach, wiosennej wędrówce ptaków, poznają głosy ptaków i płazów, wiosenne owady. Podczas zajęć prezentowane są eksponaty m.in. borsuka, dzika pasiaka.

Z życia łąki
Łąka to siedlisko licznych gatunków roślin i zwierząt, które w zależności od pory roku ukazuje przeróżne oblicza. W czasie zajęć uczniowie zapoznają się z barwną mozaiką różnokolorowych kwiatów oraz zwierząt, przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnej, okazów zielnikowych oraz eksponatów muzealnych.

Szkoły podstawowe kl. IV-VIII

Ciekawostki o zwierzętach Warmii i Mazur
Podczas zajęć przekazywane są informacje na temat wybranych, bardziej lub mniej znanych zwierząt zamieszkujących Warmię i Mazury. Przy omawianiu niektórych zwierząt uczestnicy zajęć poznają też ich głosy. Uczestnicy dowiedzą się, jak miękkie są pióra sów i jak ciężkie poroże.

Flora i fauna jeziora
Wypełniając kartę pracy na salach wystawowych Muzeum, uczestnicy samodzielnie poznają różnorodność gatunkową zwierząt zamieszkujących strefę przybrzeżną jeziora oraz otwartą toń. W sali edukacyjnej, przy wykorzystaniu koła ilustrującego strefowy układ roślin w jeziorze i rysunków roślin, poznają rośliny w strefie przybrzeżnej jeziora. Podsumowanie wiadomości w formie prezentacji multimedialnej.

Jak tropić i śledzić zwierzęta?
Zwierzęta zostawiają jednak różne ślady i tropy, które zdradzają ich obecność. Podczas warsztatów uczestnicy nauczą się, w jaki sposób rozpoznawać ślady i tropy zwierząt oraz jak samodzielnie odnaleźć je w terenie.

Jakie to drzewo?
Zajęcia odbywają się w sali edukacyjnej, na podstawie zbiorów zielnikowych i prezentacji multimedialnej. Uczestnicy uczą się rozpoznawać drzewa i krzewy (liściaste i iglaste) na podstawie ogólnych pokrojów, kory, liści, owoców i nasion, a następnie samodzielnie oznaczają drzewa iglaste przy wykorzystaniu prostego klucza.

Kto kogo zjada?
Podczas zajęć uczestnicy poznają zależności pokarmowe występujące w przyrodzie. Zapoznają się ze zjawiskiem krążenia materii i przepływu energii w ekosystemie. Utrwalą sobie pojęcia: producent, konsument, reducent, łańcuch pokarmowy. Zabawy i ćwiczenia edukacyjne wyjaśniają istnienie i funkcjonowanie sieci troficznych.

Jaszczurka czy traszka? VI-VIII
Warsztat z rozpoznawania gatunków płazów i gadów występujących na Warmii i Mazurach. Po krótkiej prezentacji uczestnicy rozpoczynają pracę w grupach. Na podstawie udostępnionych materiałów uczniowie samodzielnie zdobywają informacje umożliwiające im rozpoznanie wybranych gatunków płazów i gadów.

Poznajemy zwierzęta Warmii i Mazur
Rozwiązując przygotowane zadania, uczestnicy uczą się rozpoznawać wybrane gatunki zwierząt prezentowane na wystawie „Zwierzęta Warmii i Mazur” oraz zaliczać je do poszczególnych gromad.

Rozpoznawanie ptaków
Podczas zajęć uczniowie dowiadują się, co odróżnia ptaki od innych zwierząt, na co zwracać uwagę przy rozpoznawaniu ptaków (środowisko występowania, cechy charakterystyczne dla różnych grup ptaków: wielkość, ubarwienie, kształt sylwetki; różnice między samcami i samicami, między dorosłymi ptakami i młodymi, itd.) oraz poznają gatunki ptaków zamieszkujące region Warmii i Mazur.

Rzekotka to nie żaba
Podczas zajęć uczestnicy zdobywają ogólną wiedzę na temat płazów oraz uczą się rozróżniać rodziny płazów występujących na Warmii i Mazurach.

Tropiciele
Zabawa edukacyjna odbywająca się na wystawie. Po krótkim wprowadzeniu uczestnicy wypełniają karty pracy z pytaniami dotyczącymi zwierząt prezentowanych na wystawie: ich budowy, biologii, występowania itp. (wszystkie odpowiedzi na pytania można znaleźć na wystawie). Na koniec szerokie omówienie odpowiedzi i podsumowanie.

Wychowanie potomstwa przez zwierzęta leśne (kl. IV-VI)
W czasie zajęć uczestnicy poznają zwierzęta leśne, miejsca wychowu młodych, liczbę potomstwa, kto się opiekuje potomstwem. Poznają niektóre określenia młodych zwierząt: szczenięta, koźlęta, cielęta, warchlaki, a także nazwy niektórych zwierząt dorosłych, jak: wadera, łania, odyniec.

Muzeum Przyrody w Olsztynie
ul. Metalowa 8
tel. 89 533 47 80
e-mail:muz.przyr@muzeum.olsztyn.pl

Kalendarium

« sobota, 26 października 2024 »
Pn Wt Śr Czw Pt So N
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
Zobacz pełne kalendarium »

Samorzad Wojewodztwa

Poznaj lepiej nasz region:

facebook youtube

sobota 26 Października
  • Mikołaj Kopernik – Gra
  • Stowarzyszenie Miłośników Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
  • Partnerzy Muzeum Warmii i Mazur
  • Konserwacja i restauracja XIV-wiecznego zamku w Lidzbarku Warmińskim – perły architektury gotyckiej w Polsce – III etap
  • Logo roku Mikołaja Kopernika
  • Oferta najmu sal
  • Katalog on-line biblioteki Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
  • Centrum Spotkań Europejskich
  • Strona projektu:
  • Standardy ochrony małoletnich